خانه / بورس کالا/نحوه خرید شمش طلا از بورس کالا

نحوه خرید شمش طلا از بورس کالا

نحوه خرید شمش طلا

جهت ثبت سفارش خرید شمش طلا پس از ثبت نام در سامانه ایبیگو کارگزاری فارابی و  دریافت کد فیزیکی بورس کالا، ابتدا اطلاعیه های مربوط به خرید شمش را از بخش اطلاعیه عرضه بررسی نمایید. به همین منظور تابلوی معاملات را بر  روی تالار طلا قرار دهید، ضمن بررسی  اطلاعیه مد نظر  با توجه به نوع عرضه فروشندگان جهت ثبت سفارش اقدام کنید.

تمام مشتریان حقیقی و حقوقی می‌توانند برای خرید شمش از بورس کالا اقدام کنند. مشتریانی که پیش‌تر جهت خرید خودرو برای اخذ کد بورس کالا (بازار فیزیکی) اقدام کرده‌اند و نوع فعالیت را در مراحل ثبت نام خریدار خودرو یا سایر انتخاب کرده‌اند، نیز می‌توانند شمش طلا خریداری کنند.

شرایط عرضه شمش طلا

در حال حاضر حداقل تعدادی که مشتری می‌تواند برای شمش طلا  اقدام به ثبت سفارش کند، یک شمش و محدودیتی برای سقف آن وجود ندارد.

زمان ثبت سفارش در روز عرضه از ساعت 8 الی 12 بوده و در ساعت 12:30 تالار شمش طلای عرضه شده است

وزن هر قطعه شمش طلا متغیر بوده و از قسمت حجم کالای قابل عرضه در اطلاعیه عرضه قابل مشاهده است.

وزن هر قطعه شمش طلا به گرم است.

واحد خرید شمش در صفحه ثبت سفارش باید برابر ضریب سفارش (وزن هر عدد شمش) وارد شود.

به طور مثال: اگر ضریب سفارش (وزن شمش عرضه شده) برابر با 1401 گرم باشد و مشتری درخواست خرید یک عدد شمش را داشته باشد، باید عدد 1401 را در فیلد تعداد یا واحد کیلوگرم/لیتر  وارد کند. اگر تعداد بیشتری مد نظر داشته باشد، باید تعداد را ضربدر 1401 کند و عدد بدست آمده را وارد کند.

نحوه تسویه بعد از خرید

مشتریان پس از خرید حداکثر سه روز کاری مهلت دارند تا الباقی مبلغ تسویه یا مابه‌التفاوت را جهت تسویه با بورس کالا به حساب وکالتی خود واریز کنند. در صورت تسویه در روزهای چهارم، پنجم و ششم کاری بعد از خرید، به ازاء هر روز 0.0025 جریمه تاخیر به مبلغ کل قرارداد (معامله) تعلق خواهد گرفت که باید توسط مشتری پرداخت شود.

همچنین در صورت عدم پرداخت، از روز هفتم کاری، قرارداد فسخ و معادل 5 درصد ارزش کل قرارداد به علاوه دو سر کارمزد خرید و فروش معادل 0.5 درصد از مشتری اخذ خواهد شد.

کارمزد خرید شمش طلا برابر با 0.00262 است

در صورتیکه وزن هر قطعه بیشتر از وزن اعلام شده در اطلاعیه عرضه باشد (چند سوت بالاتر)، مازاد آن پس از خرید و در زمان تسویه باید توسط مشتری پرداخت شود.

نکته: صورتحساب یا اعلامیه خرید پس از معامله، در پنل ایبیگو کارگزاری فارابی قابل مشاهده است.

سوالات متداول

چرا قیمت پایه هر گرم شمش طلا در اطلاعیه عرضه از قیمت معامله آن در بازار آزاد بالاتر است؟

قیمت پایه هر گرم شمش طلا در  اطلاعیه عرضه بورس کالا بالاتر از قیمت معامله آن در بازار آزاد است و در زمان شروع معاملات تالار طلا، قیمت‌ها با هماهنگی عرضه کننده و معامله گران کاهش پیدا می‌کند و به قیمت متعارف و واقعی آن در بازار می‌رسد.

آیا فروش شمش طلا به غیر، شامل مالیات می شود؟

در صورتیکه شمش خریداری شده توسط مشتری حقیقی/حقوقی بعد از  سال مالی منتهی به 31/04، از جانب مشتری به غیر فروخته شده باشد مشمول یک درصد مالیات بر ارزش کل قرارداد می‌شود و مالیات مورد نظر را باید از طریق سامانه امور مالیاتی پرداخت شود. در غیر اینصورت مالیاتی به خریدار تعلق نخواهد گرفت.

نکته: اگر مشتری قبل از سال مالی برای فروش اقدام کند، تنها در صورتی مشمول پرداخت مالیات نخواهد شد که فروش با فاکتور معتبر انجام شود.

منتشر شده در 24 دی 1401

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

  • محمد دلفان (1 اسفند 1401)

    عالی