خانه / اطلاعات عمومی/سرمایه گذار حرفه‌ای

سرمایه گذار حرفه‌ای

سرمایه گذار حرفه‌ای کیست؟ 

با اعلام فرابورس ایران، شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس با نماد معاملاتی تپسی به عنوان یکی از شرکت‌های استارتاپی و نوپا، در این بازار پذیرفته شده است. عرضه نماد مذکور روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد ماه به سرمایه‌گذاران واجد شرایط (صندوق‌های سرمایه‌گذاری) انجام می‌شود و در ادامه فرایند افزایش سرمایه شرکت به جریان خواهد افتاد؛ اما معاملات ثانویه نماد تپسی پس از افزایش سرمایه، با معاملات سایر شرکت‌های فعال در بازار تفاوت اساسی دارد. طبق اطلاعیه منتشر شده، امکان انجام معاملات ثانویه و خرید سهام تپسی، برای سرمایه‌گذاران عادی وجود ندارد و فقط سرمایه گذاران حرفه ای می‌توانند سهام این شرکت را معامله کنند. 

سرمایه گذار حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

مطابق دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه‌اولیه اوراق بهادار در بورس و فرابورس، برای سرمایه گذار حرفه ای معیارهایی در نظر گرفته شده است. بر این اساس سرمایه گذار حرفه ای، به اشخاص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند؛ 

در خصوص اشخاص حقیقی احراز حداقل یکی از شرایط زیر ضروری است 

• فردی که مانده حساب يا ارزش ریالی پرتفوی وی طی ۶ ماه اخير در انتهای هر ماه مساوی يا بيشتر از ده ميليارد ريال باشد. 

• فردی که در ۶ ماه اخير، ماهانه به ميزان حداقل ده ميليارد ريال مجموع ارزش معاملات انجام شده در سمت خريد و فروش وی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران باشد. 

• فردی که دارای یکی از مدارک علمی شامل تحلیلگر مالی خبره (CFA)، حسابرسان داخلی (CIA)، حسابداری رسمی مديريت (CMA)، مديريت ريسک مالی (FRM)، مدرک بین‌المللی حسابداری ACCA و CPA، اصول بازار سرمايه، تحليلگری، مديريت سبد اوراق بهادار و ارزشیابی اوراق بهادار، جامعه حسابداران رسمی، کارشناس رسمی دادگستری در رشته‌های بورس و اوراق بهادار، حسابداری و حسابرسی، حسابرسی و مهندسی مالی، دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر در تمامی گرایش‌های رشته‌های مدیریت، اقتصاد، ریاضیات مالی، حسابداری، حسابرسی و مهندسی مالی باشد. 

• سابقه عضويت در هيات مديره یا مدیرعاملی نهادهای مالی داشته باشد. 

• در يک سال گذشته جمع ارزش اعمال قراردادهای معامله شده، غير از اوراق اختیار فروش تبعی وی در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران حداقل معادل ده ميليارد ريال باشد. 

• سبدها با دارایی تحت مدیریت(AUM) بيش از پنج ميليارد ريال 

• کارکنان ارکان بازار سرمایه با حداقل یک سال سابقه بیمه (سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسويه وجوه) 

اشخاص حقوقی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند، سرمایه گذار حرفه‌ای محسوب می‌شوند 

• بانک، بيمه و تمامی نهادهای مالی تحت نظارت سازمان شامل شرکت‌های سبدگردان، کارگزاری، تامين سرمايه، پردازش اطلاعات مالی، مشاور سرمايه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک يا قابل معامله، صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های جسورانه(VC)، صندوق‌های خصوصی (PE)، شرکت‌های سرمايه‌گذاری، شرکت‌های ليزينگ، شرکت‌های واسطه‌گری مالی و شرکت‌های پذيرفته شده در یکی از بازارهای شرکت بورس اوراق بهادار تهران يا فرابورس ايران 

• اشخاصی که حداقل حقوق صاحبان سهام سه سال آخر آن ها بيشتر از ده ميليارد ريال باشد. 

• اشخاصی که ميانگين ارزش پرتفوی سه سال آخر آن‌ها (براساس ارزش پرتفوی انتهای هر ماه) بيش از ده ميليارد ريال باشد. 

• اشخاصی که گردش حساب بانکی آن‌ها طی ۶ ماه اخير به ازای هر ماه بيش از ده ميليارد ريال باشد. 

• سبدها با دارایی تحت مدیریت (AUM) بيش از ده ميليارد ريال. 

اشخاص حقیقی و حقوقی که یکی از شرایط سرمایه گذار حرفه‌ای را دارند، می‌توانند از طریق شماره ۱۵۶۱ درخواست خود را به کارگزاری فارابی اعلام کنند. در صورت احراز شرایط، اسامی و مشخصات متقاضیان توسط کارگزاری فارابی به شرکت فرابورس ایران اعلام شود. در صورت موافقت فرابورس و تایید اقرارنامه متقاضی، پس از آغاز معاملات ثانویه در نماد تپسی، امکان انجام معامله در این نماد برای متقاضیان فراهم می‌شود. 

در صورت تمایل و داشتن حداقل یکی از ویژگی های بالا، برای احراز و ارسال مدارک مورد نیاز از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

ثبت درخواست سرمایه‌گذار حرفه‌ای

 

منتشر شده در 16 آبان 1401

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.