صندوق‌های سرمایه گذاری

یکی از ساده‌ترین روش‌های سرمایه گذاری برای افرادی که فرصت و یا دانش کافی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را ندارند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

می‌توان صندوق‌ها را بر اساس قابل معامله یا غیر قابل معامله بودن در بورس به دو دسته طبقه‌بندی کرد.

صندوق‌های قابل معامله (ETF یا Exchange-traded fund)

نوعی از صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که واحدهای آن مانند سهام در بازار، خرید و فروش می‌شوند. به همین جهت دارای نقدشوندگی بالا و معاف از مالیات هستند.

صندوق‌های قابل معامله انواع مختلفی دارند از جمله صندوق سهامی، درآمد ثابت، مختلط، املاک و مستغلات و… در ادامه صندوق سهامی (سلام) و درآمد ثابت (لبخند) متعلق به کارگزاری فارابی را بررسی می‌کنیم.

صندوق سهامی سلام (ETF)

 صندوق های سهامی به لحاظ ترکیب دارایی متفاوت با صندوق های درآمد ثابت هستند و عمده دارایی آن‌ها بر روی سهام و حق تقدم سهام سرمایه‌گذاری می‌شود به همین جهت مناسب سرمایه‌گذاری بلندمدت است و منجر به حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم و استفاده از دانش تخصصی تیمی می‌شود.
واحدهای صندوق سلام به ارزش هزار میلیارد ریال در تاریخ  22 فروردین 1401 پذیره‌نویسی شد و اکنون با توجه به قابل معامله بودن صندوق در بورس (ETF) امکان خرید به صورت آنلاین از سامانه معاملاتی تمامی کارگزاری‌ها وجود دارد. همچنین از طریق فارابیکسو نیز می‌توانید اقدام به خرید کنید.

صندوق درآمد ثابت لبخند (ETF)

لبخند، به عنوان صندوق درآمد ثابت بدون تقسیم سود و قابل معامله از تاریخ 27 شهریور معاملاتش آغاز و تا به حال بازدهی با نرخ  24 درصد سالانه را محقق کرده است. عدم تقسیم سود ماهانه به این معناست که از طریق تفاوت قیمت خرید و فروش سود حاصل می شود. برای خرید واحدهای این صندوق با نماد لبخند هم از طریق سامانه معاملاتی فارابیکسو و هم از طریق نرم افزار نکست فارابیکسو در بازه زمانی 8:25 الی 15 می‌توانید اقدام نمایید.

صندوق‌های غیر قابل معامله در بورس

خرید و فروش واحدهای این نوع صندوق‌ها در بورس امکان‌پذیر نبوده و برای سرمایه‌گذاری و برداشت سرمایه باید برای واحدهای صندوق، درخواست صدور و ابطال ثبت کرد. زمانی که برای سرمایه‌گذاری واحدهای صندوق را خرید می‌کنید  اقدام به صدور و زمانی که برای برداشت سرمایه خود واحدهای صندوق را می‌فروشید، اقدام به ابطال کرده‌اید.

صندوق غیر قابل معامله انواع مختلفی دارند از جمله سهامی، درآمد ثابت، خصوصی و …

صندوق سهامی اکسیر یکم فارابی (غیر قابل معامله در بورس)

صندوق‌های سهامی از انواع صندوق‌ها و روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری است که که عمده دارایی آن در سهام و حق تقدم‌های شرکت‌های پذیرفته شده در بورس سرمایه گذاری می‌شود.

صندوق اکسیر یکم فارابی به عنوان صندوق‌های سهامی و غیر قابل معامله در بورس است که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند.

بیشتر دارایی صندوق‌های سهامی از جمله صندوق اکسیر فارابی از سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی تشکیل شده و بازدهی این صندوق وابسته به افزایش دارایی‌های آن است، بنابراین با توجه نوسانات بازار سهام، این صندوق سود ماهانه ندارد و سرمایه گذاران از اختلاف قیمت خرید و فروش واحدها سود می‌‎کنند.

سود صندوق سهامی ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق است یعنی سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت واحدهای صندوق سود می‌برند. همچنین برداشت و ابطال کمتر از یک ماه، شامل جریمه ابطال خواهد بود.

برای سرمایه گذاری در صندوق یکم فارابی وارد درگاه یکپارچه فارابی زون شوید.

ترکیب دارایی صندوق اکسیر یکم فارابی


صندوق درآمد ثابت هدیه فارابی (غیر قابل معامله در بورس)

یکی از کم ریسک‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت هستند که با توجه به ترکیب دارایی سود بیشتر و پایدارتر از سپرده های بانکی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند.


صندوق اکسیر دوم فارابی این صندوق از انوع صندوق‌های غیر قابل معامله با درآمد ثابت است .

بیشتر دارایی صندوق هدیه فارابی از اوراق مشارکت و سپرده بانکی تشکیل شده است، بنابراین سرمایه‌گذاری در آن بدون ریسک است. سود این صندوق به‌صورت روز شمار محاسبه و هر ماه به حساب بانکی سرمایه‌گذاران واریز می‌شود. همچنین از طریق سرمایه‌گذاری مجدد سود مرکب برای شما محاسبه خواهد شد.در صندوق درآمد ثابت فارابی اصل سرمایه تضمین شده و به صورت ماهانه سود دریافت می‌کنید. برداشت از این صندوق فاقد کارمزد و جریمه است.

برای نحوه خرید و فروش واحد های صندوق هدیه اینجا کلیک کنید.

ترکیب دارایی صندوق اکسیر دوم فارابی

منتشر شده در 9 آذر 1401

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

  • نانا (14 فروردین 1403)

    سلام
    من چند هفته اس 40میلیون در صندوق های سلام.لبخند.هدیه سرمایه گذاری کردم.نه تنها سودی نگرفتم 3 تومن از حسابم کم شده.با اینکه ارتباط صندوق با کارت رو هم فعال کردم اما کارت با صندوق ارتباط نداره و عدم موجودی می زنه.
    کلا مشکل زیاد داره.این در آمد ثابت و بدون ریسک یا روز شمار کجاست؟

    • کارگزاری فارابی (14 فروردین 1403)

      سلام وقت بخیر
      توجه داشته باشید صندوق سلام سهامی بوده و با توجه به تغییرات شاخص شما از تفاوت قیمت خرید و فروش سود کسب می کنید. اما در صندوق هدیه یک روز کاری بعد از صدور شما سود روز شما دریافت می کنید و می توانید از اعتبار نکسو استفاده کنید. جهت بررسی می توانید با پشتیبانی 24 ساعته 1561 تماس حاصل نمایید.

  • عادل عارف (6 فروردین 1403)

    سلام
    بعد از خرید واحد های صندوق سهامی یا صندوق یکم
    چه مدت زمان باید از زمان خرید واحد ها بگذرد که ابطال آن مشمول جریمه نباشد؟

    • کارگزاری فارابی (14 فروردین 1403)

      سلام وقت بخیر
      ابطال در یک ماه ابتدایی بعد از صدور در صندوق اکسیر یکم مشمول جریمه متغیر خواهد بود. بعد از گذشت 30 روز از صدور جریمه تعلق نمی گیرد.

  • حسین غلامحسینی (2 فروردین 1403)

    سلام
    آیا در روزهای تعطیل به سپرده های صندوق درآمد ثابت سود روزانه تعلق می گیرد؟
    با تشکر

    • کارگزاری فارابی (4 فروردین 1403)

      سلام وقت بخیر
      در صورتیکه واحد در صندوق صادر شده باشد بله سود روزشمار محاسبه خواهد شد.

  • محمد محسن حسنی (27 اسفند 1402)

    سلام من ۲۲ بهمن از لبخند سهم خریدم ولی الان تا ۲۷ اسفند هیچ سودی پرداخت نشده .

    • کارگزاری فارابی (28 اسفند 1402)

      سلام وقت بخیر
      صندوق درآمد ثابت لبخند تقسیم سود نداشته و روزانه به قیمت سهم اضافه می شود.

  • سعید مصطفی سلمانی (1 آذر 1402)

    سلام من پریوز از کارت نکسو مبلغی رو در صندوق هدیه فارابی زدم تا حالا تایید نکردند چرا علتشو می‌فرمایید و در ادامه نوشتند بعد از تایید امور مالی یکروز بعدش سود روز شمار شما شروع میشه ممنون

    • کارگزاری فارابی (1 آذر 1402)

      با سلام و احترام
      2 روز معاملاتی بعد از پرداخت الکترونیک در صندوق درآمد ثابت، واحد های صادر شده قابل مشاهده هستند. شما می توانید جهت بررسی با 1561 تماس حاصل نمایید یا اطلاعات خود را از طریق پشتیبانی آنلاین ارسال کنید.

  • محسن مقصودلو (27 شهریور 1402)

    ببخشید من ٢ میلیون در صندوق اکسیر فارابی سرمایه گذاری کرده بودم الآن صفر نشون میده

    • کارگزاری فارابی (29 شهریور 1402)

      سلام روز بخیر
      با پرداخت الکترونیک در صندوق سهامی یکم اکسیر، 3 روز معاملاتی بعد از واریز واحدهای صادر شده قابل مشاهده خواهد بود. در صورت گذشت بازه اعلام شده جهت بررسی با 1561 پشتیبانی 24 ساعته تماس حاصل نمایید.

  • فرهاد فرضی (3 تیر 1402)

    درود بنده صندوق دوم فارابی خریداری کردم و پول کم کرد ولی تو درخواست ها نشون نمیده ؟
    چطور میتونم پیگیری کنم که آیا تو سامانه ثبت شده یا ن ؟

    • کارگزاری فارابی (4 تیر 1402)

      سلام روز بخیر
      در صورتیکه پرداخت الکترونیک موفق باشد در سامانه فارابی زون /جدول درخواست ها وضعیت پرداخت شما قابل بررسی است. 2 روز معاملاتی بعد از واریز تعداد واحدهای صادر شده نیز قابل مشاهده خواهد بود.

  • مرجان بهرام زاده (29 فروردین 1402)

    سلام
    ایا بانک صمانت مبکنه این سرمایه گذاری زو؟

    • کارگزاری فارابی (30 فروردین 1402)

      با سلام
      صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری فارابی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران هستند.

  • حسین میرکوه خواه (24 فروردین 1402)

    سلام .بنده در اکسیر دوم واریز وجه انجام دادم وبعد از ۳ روز هنوز فقط در درخواست ها آمده ودر دارایی ثبت نشده .علت چیست ؟

    • کارگزاری فارابی (26 فروردین 1402)

      با سلام و احترام
      پس از پرداخت الکتریکی در اکسیر دوم فارابی، مبلغ تا دو روز معاملاتی بعد با توجه به فرآیند تسویه درگاه بانکی در دارایی شما قابل مشاهده خواهد بود.

  • امیرعباس شایسته طاهری (6 فروردین 1402)

    سلام وقت بخیر من هم برای صندوق یکم وهم دوم پول واریزکردم وقسمت درخواست هااومده ولی واحدی واسم صادرنشده بایدچکارکنم؟؟

    • کارگزاری فارابی (6 فروردین 1402)

      باسلام
      در صورت واریز مبلغ به صورت الکترونیک به حساب صندوق اکسیر دو، واحد با ان ای وی روز معاملاتی بعد صادر و تعداد واحدهای تعلق گرفته حداکثر تا سه روز کاری پس از آن در پنل شخصی شما نمایش داده خواهد شد.

  • حسن فلاحیان (28 اسفند 1401)

    سلام جهت خرید صندوق با درآمد ثابت وارد سایت شدم متاسفانه شماره کارت جدید ملت خود را ندیدم و با قبلی‌ها هم رمزدوم ارسال نمی‌کند بانک

    • کارگزاری فارابی (6 فروردین 1402)

      باسلام
      جهت واریز وجه برای صدور واحد به صورت الکترونیکی، شماره کارت مورد نظر را باید به صورت دستی در درگاه پرداخت وارد کنید.