خانه / سامانه‌ های معاملاتی/فارابیکسو/عمق بازار (Depth Of Market) در فارابیکسو

عمق بازار (Depth Of Market) در فارابیکسو

بازار عمیق

به صورت کلی بازار عمیق بازاری است که میزان نقدشوندگی در آن بالا باشد. اگر عمق بازار سهام کوچک (بازار پایه) را با عمق بازار سهام بزرگ و بنیادی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم سهام بنیادی عمق بیشتری دارد و در نتیجه نقدشوندگی در این سهام نیز بیشتر است.

عمق بازار

همانطور که از اسم آن پیداست می‌توان با استفاده از این قابلیت به صورت عمیق‌تر تعداد سفارشات و حجم ثبت شده برای خرید و فروش را مشاهده کرد.

عمق بازار به سهامداران کمک می‌کند تا بتوانند تمایل بیشتر به خرید یا فروش بقیه کاربران را در لحظه مشاهده و به عنوان یک معیار برای خرید، فروش و یا نگهداری سهام خود از آن استفاده کنند. به عنوان مثال سهمی که تعداد سفارشات خرید و فروش زیادی داشته باشد نشان از نقدشوندگی آن سهم است.

همچنین اضافه شدن قابلیت مشاهده عمق بازار باعث آگاهی و شفافیت بیشتر و تحلیل پذیرتر شدن قیمت سهم‌ها شده است.

عمق بازار در فارابیکسو

عمق بازار در فارابیکسو در نمای مدرن و کلاسیک مانند تصاویر زیر قابل مشاهده است.

نمای مدرن

نمای کلاسیک

چنانچه فقط به تابلو معاملات بسنده کنیم فقط تا سطر پنجم سفارشات خرید و فروش قابل مشاهده است اما پس از استفاده از ابزار عمق بازار مانند تصویر زیر می‌توان متوجه شد در قیمت 33,620 ریال تقاضای بیشتری وجود دارد که می تواند در تصمیم گیری برای انجام معامله و یا ثبت قیمت به ما کمک کند.

سفارشات خارج از دامنه نوسان

اگر به صورت دقیق تر عمق بازار را نگاه کنیم سفارشاتی غیرفعال و خارج از دامنه روز مشاهده می‌کنیم، که این سفارشات، سفارشات معتبر تا لغو یا معتبر تا تاریخ هستند.

تعداد و حجم کل سفارشات

همچنین در پایین قسمت عمق بازار نمودار قرمز و آبی رنگ قابل مشاهده است که تعداد، حجم و درصد کل سفارشات خرید و فروش موجود در لحظه را نمایش می‌دهد. با قرار دادن موس روی نمودار خطی آبی یا قرمز رنگ مجموع تعداد سفارش و حجم موجود در قسمت خرید و فروش نمایش داده می‌شود.

منتشر شده در 8 بهمن 1401

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.