خانه / سامانه‌ های معاملاتی / هلیوم / نحوه معامله اوراق خزانه در سامانه معاملاتی آنلاین فارابی

نحوه معامله اوراق خزانه در سامانه معاملاتی آنلاین فارابی

یکی از ابزارهای تأمین مالی برای دولت، انتشار «اوراق قرضه دولتی» است که با نام «اسناد خزانه اسلامی» شناخته می‌شود. اسناد خزانه اوراقی هستند که دولت به منظور تسویه بدهی به پیمانکاران غیر‌دولتی اعطا می‌کند تا بدهی خود را به تعویق بیاندازد.

با توجه به اینکه این اوراق توسط دولت منتشر می‌شود و ضامن پرداخت آن بانک مرکزی است یک ابزار مالی جذاب از نظر بازدهی و اعتبار برای سرمایه‌گذاران هستند.

 این اوراق با سررسید مشخص و قیمت اسمی(100 هزار تومان) منتشر می‌شوند. پرداخت سود دوره‌ای نیز برای آنها وجود ندارد در نتیجه بازدهی از اختلاف قیمت خرید و فروش یا مبلغ دریافتی در سررسید بدست می‌آید.

تاریخ سررسید این اوراق در نام نماد قابل بررسی است به طور مثال اخزا001-اسنادخزانه-م1بودجه00-030821 که تاریخ 21 آبان 1403 سررسید آن است.

ساعت معاملات و کارمزد اوراق خزانه

همانند اوراق با درآمد ثابت، ساعت معاملات اوراق اخزا از ساعت 8:30 الی 15 است و مرحله پیش گشایش آن‌ها نیز به مدت ۵ دقیقه و از ساعت ۸:۲۵ تا ۸:۳۰ انجام می‌شود. کارمزد خرید، 0.000725 ارزش قرارداد و کارمزد فروش، 0.000725 ارزش قرارداد است.

نحوه خرید اخزا در سامانه معاملاتی هلیوم

بعد از ثبت نام در کارگزاری فارابی با اطلاعات کاربری خود وارد سامانه معاملاتی هلیوم شوید.

ورود به سامانه معاملاتی هلیوم

در قسمت جستجو نماد اخزا مدنظر خود را جستجو کرده و گزینه خرید را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید هر چه به تاریخ سررسید نماد نزدیک‌تر باشیم قیمت نماد به ارزش اسمی نزدیک‌تر است.

در پنجره باز شده بعد از وارد کردن تعداد و قیمت مد نظر با انتخاب دکمه ارسال خرید سفارش شما ثبت خواهد شد. در صورتی که گزینه ارسال و بستن را انتخاب کنید پنجره سفارش بعد از ارسال به صورت خودکار بسته خواهد شد.

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری اوراق اخزا 100 هزار تومان و آستانه تعداد هر سفارش پنجاه هزار سهم است.

نحوه خرید اخزا در نرم افزار نکست

با استفاده از اطلاعات کاربری خود از طریق تلفن همراه وارد نرم افزار نکست شوید.

ورود به سامانه معاملاتی نکست

در صفحه خانه با انتخاب جستوی نماد یا شرکت، امکان جستجو نماد مد نظر برای شما فراهم می‌شود.

بعد از جستجوی نماد با انتخاب گزینه خرید، پنجره ثبت سفارش برای شما باز می شود که می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

اگر در زمان معاملات نماد از ساعت 8:30 الی 15، شنبه الی چهارشنبه روزهای معاملاتی فرصت ثبت سفارش نداشته باشید می‌‌توانید از سرویس معاملات شبانه روزی کارگزاری فارابی استفاده کنید.

منتشر شده در 27 شهریور 1403
برچسب‌ها:

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

اسکرول به بالا