خانه / اطلاعات عمومی/پیگیری سهام متوفی

پیگیری سهام متوفی

سهام قهری، مانده سهام و مانده ریالی بخشی از دارایی افراد فوت شده است و مطابق با قوانین باید به ورثه قانونی وی منتقل شود. طی عملیات انتقال قهری، سهام متوفی براساس گواهی حصر وراثت، به وراث قانونی وی منتقل و “گواهینامه های نقل و انتقال سهام” برای ایشان صادر می‌شود.

مدارک موردنیاز جهت مراجعه به کارگزاری یا دفاتر پیشخوان

1. گواهی فوت متوفی

2. حکم انحصار وراثت متوفی

3. در صورت موجود بودن: وصیت‌نامه یا صلح‌نامه

4. اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی

5. اصل مدارک شناسایی وارث درخواست‌دهنده (در صورتیکه فرم توسط نماینده قانونی تکمیل میشود، ارائه اصل مدارک شناسایی مشارالیه نیز ضروری است.)

6. در صورت ذکر در حصر وراثت: تصویر صفحه دوم شناسنامه مادر متوفی

7. گواهی واریز مالیات بر ارث که اسم سهام در آن درج شده باشد

8. تصویر برگ سهام یا گواهی نقل و انتقال متعلق به متوفی

9. گواهی مدارک مثبت نمایندگی (در صورتیکه درخواست، توسط وکیل یا نماینده قانونی وارث صورت می‌گیرد.)

**مراحل پیگیری سهام و مانده ریالی متفاوت است و به دو شیوه انجام می‌شود:**

پیگیری سهام

پس از مراجعه یکی از وراث به دفاتر پیشخوان همراه با مدارک مورد نیاز و بررسی مدارک و اعمال تقسیم سهام در سامانه سمات، پیامک نتیجه از سمت دبیرخانه سپرده‌گذاری مرکزی مبنی بر انجام کار و به منظور دریافت برگ سهام تفکیک شده برای شما ارسال خواهد شد.

در صورت عدم تائید پرونده توسط کارشناس حقوقی از سپرده گذاری مرکزی با متقاضی جهت رفع نقص یا ارسال مدرک موردنیاز تماس گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است فرآیند بررسی حداقل ۱۰ روز کاری زمان می‌برد.

پیگیری مانده ریالی

درصورتی که وراث درخواست برداشت وجه از حساب کارگزاری یا به اصطلاح از قدرت خرید وارث را داشته باشند باید یکی از وراث به نمایندگی از تمام وراث به یکی از شعب کارگزاری فارابی مراجعه نمایند.

  • برای پرداخت مانده ریالی به اشخاص زیر ۱۸ سال، می‌بایست بعد از افتتاح حساب بانکی به نام خود شخص، به شعب مراجعه نمایید. (در صورت افتتاح حساب ولایتا، ولی میتواند با ارائه مدارک مبلغ را دریافت نماید.)

نکات

  • فرد مراجعه کننده جهت ارائه مدارک به کارگزاری یا دفاتر پیشخوان می‌بایست از وراث و یا نماینده قانونی ایشان باشد.
  • در صورت تکمیل بودن مدارک فرآیند بررسی مدرک و ارائه نتیجه حداقل ۱۰ روز کاری به طول می‌انجامد.
  • پس از اتمام فرآیندها، با ورود شماره نامهٔ ارائه شده در پایان کار توسط دفتر پیشخوان در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه توسط یکی از وراث، سهام منتقل می‌شود.
  • درصورتی‌که متوفی عضو بنیاد شهید باشد، دریافت نامه از بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر نحوه تقسیم سهام مابین وراث لازم است.

نحوه واریز وجه از حساب متوفی به ورثه به شرح زیر است:

مراجعه حضوری تمامی وراث یا یکی از ورثه با مدرک معتبر مثبت سمت (وکالت‌نامه، قیمومت‌نامه یا شناسنامه پدر برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود). در مدرک معتبر مثبت سمت یکی از وراث به عنوان نماینده معرفی شده که حق ارائه درخواست برداشت وجه مانده حساب متوفی در کارگزاری‌ها و درخواست تقسیم ترکه را دارد.

منتشر شده در 16 آبان 1401

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.