خانه / اطلاعات عمومی/زمانبندی و نحوه تسویه معاملات در کارگزاری فارابی

زمانبندی و نحوه تسویه معاملات در کارگزاری فارابی

در کارگزاری فارابی مطابق با قوانین اعلام شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تسویه وجوه، وجه حاصل از فروش به حساب سهامداران واریز می‌شود. همچنین برای برداشت وجه در سامانه های معاملاتی کارگزاری فارابی می توانید از ثبت درخواست به صورت عادی یا پرداخت سریع (Pay Fast) برای وجوه قابل برداشت اقدام کنید.

تسویه معاملات در بازار بورس چگونه انجام می شود؟

تسویه ارزش معامله به شخص فروشنده از طریق کارگزاری انجام می شود. در واقع، کارگزاری نقش واسطه ما بین طرفین معامله (خریدار و فروشنده) را ایفا می کند.

نقش شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه چیست؟

نهاد مذکور بر فرآیند تسویه معاملات صورت گرفته نظارت دارد و ضامن تسویه مبلغ معامله شناخته می‌شود.

کارگزار نیز به عنوان واسط مبلغ دریافت شده از خریدار را در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه قرار می‌دهد.

زمان تسویه وجوه معاملات

هر شخص برای خرید ابتدا قدرت خرید خود را در سامانه های معاملاتی کارگزاری فارابی (فارابیکسو و نکست) افزایش داده سپس اقدام به خرید می‌کند.

 با انجام معامله، مبلغ از قدرت خرید خریدار کسر شده و قدرت خرید فروشنده افزایش می‌یابد. در نظر داشته باشید فروشنده از هر دسته‌ای (T+1 یا T+2) که فروش داشته باشد، بلافاصله می‌تواند با وجه حاصل از آن از همان دسته (T+1 یا T+2) خرید داشته باشد.

در واقع با فروش سهم با سررسید T+2 امکان خرید سهم با رسید T+1 به دلیل قوانین تسویه پایاپای وجوه وجود ندارد. اما با فروش اوراق با تسویه T+1 خرید اوراق با تسویه T+2 امکان پذیر است.

مثال: با فروش صندوق سهامی مثل پالایش که تسویه دو روزه دارد امکان خرید صندوق درآمد ثابت لبخند وجود ندارد اما با فروش واحد های صندوق لبخند امکان خرید صندوق پالایش وجود دارد.

 برداشت مبلغ حاصل از فروش مطابق با زمان تسویه وجوه معاملات امکان پذیر است.

زمان تسویه وجوه معاملات متناسب با نوع ورقه بهادار تعیین می‌شود و مطابق با جدول زیر است.

  • T+1 به معنای امکان برداشت وجه حاصل از فروش یک روز معاملاتی بعد است 
  • T+2 به معنای امکان برداشت وجه حاصل از فروش دو روز معاملاتی بعد از فروش است
منتشر شده در 22 فروردین 1402

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

  • پشتیبانی فارابی | نحوه ثبت درخواست پرداخت سریع (Pay Fast) در کارگزاری فارابی (22 فروردین 1402)

    […] از طریق این سرویس مانده قابل برداشت خود مطابق با زمانبندی تسویه وجوه را در کوتاه ترین زمان ممکن  دریافت کنند.در حال حاضر […]