خانه / اطلاعات عمومی/ارزش تضمین چیست؟

ارزش تضمین چیست؟

در بازارهای سرمایه، شرایطی به عنوان اعتبار معاملاتی به شکل‌های مختلف وجود دارد که اشخاص بتوانند با کمک آن قدرت و حجم معاملات خود را بالا ببرند. در بازار سهام نیز چنین امکانی وجود دارد. اعتبار معاملاتی در بازار سهام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و کارگزاری‌ها تهیه می‌شود که برای دریافت آن کافی است که ارزش تضمین داشته باشیم. حال این سؤال پیش می‌آید که:‌

ارزش تضمین و یا وجه تضمین به چه معنا است؟

ارزش تضمین همانند معدل حساب بانکی است که در واقع مبنای سنجش مبلغ اعتبار است. همان‌طور که می‌دانید سهام‌داران سود اصلی خود را به واسطه خرید هر سهم با قیمت پایین‌تر و فروش آن در زمان مناسب با بالاترین قیمت ممکن کسب می‌کنند. برخی سرمایه‌گذاران که از دانش و مهارت کافی در این زمینه برخوردارند و معمولاً معاملات خوبی انجام می‌دهند ممکن است به علت عدم نقدینگی کافی نتواند در زمان مناسب ثبت سفارش خرید کنند. بنابراین اگر در این شرایط امکان دریافت اعتبار خرید از کارگزار وجود داشته باشد؛ سرمایه‌گذار می‌تواند معاملات خود را بدون محدودیت نقدینگی انجام دهد.

مقیاس اعتبار سنجی کارگزاری‌ها چیست؟

هر فرد می‌تواند تا سقف 60 درصد از نرخ ارزش تضمین خود، اعتبار خرید سهام دریافت کند. ارزش پرتفوی، تعیین کننده میزان دریافت اعتبار است که اصطلاحاً ارزش تضمین نامیده می‌شود.

مورد قابل اشاره دیگر این است که هر زمان مانده بدهی مشتری ده درصد بیشتر از مانده حساب تضمین وی شود، اخطاریه کسر حساب تضمین دریافت می‌کند.

دقت کنید درصد ارزش تضمین که توسط سازمان بورس تعیین می‌شود، غیر قابل تغییر و یا حذف از طرف کارگزاری‌ها است و فرد در نهایت می‌تواند تا سقف 60 درصد از نرخ ارزش تضمین خود اعتبار دریافت کند.

منتشر شده در 16 آبان 1401

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.