تسه و تملی

اوراق مسکن چیست؟

گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات بانکی است که از سوی مدیران بانک‌های مسکن و ملی با همکاری شرکت فرابورس ایران ایجادشده تا متقاضیان بتوانند سریعتر و بدون نیاز به سپرده‌گذاری در بانک و انتظار برای طی شدن زمان قانونی، به وام مسکن دست پیدا کنند.

ویژگی های اوراق مسکن بانک مسکن (تسه):

  • این اوراق با نماد تسه و اعداد سال و ماه، قابل معامله در بازار فرابورس ایران بوده و اعتبار هر نماد از زمان صدور دو سال است که مطابق با نظر بانک در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره ۶ ماهه قابل تمدید است. به عنوان مثال تسه ۹۹۰۱ منظور از عدد ۹۹ سال ۱۳۹۹ و ۰۱ به معنی فروردین ماه است. پس صدور اوراق تسه ۹۹۰۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ است.
  • اوراق تسهیلات مسکن از ۴ ماه بعد از تاریخ خرید قابل فروش نیست و ناظر آن تا پایان محدودیت فروش، فرابورس باقی می‌ماند و قابل تغییر نیست.

تبصره: محدودیت فوق برای نمادهایی که کمتر از ۴ ماه از اعتبار آنها باقیمانده، اعمال نخواهد شد.

این اوراق مشروط بر آنکه چه فاصله زمانی تا سررسید باقیمانده است قیمتهای مختلفی دارند، ولی معمولاً هرچه فاصله زمانی تا سررسید آن بیشتر باشد، این اوراق گرانتر خواهند بود. بنابراین هنگام خرید اوراق به این نکته توجه داشته باشید تا کمترین هزینه ممکن را پرداخت نمایید.

نکته:

در حال حاضر طبق قانون، هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی مجاز به خرید ۵۶۰ ورقه تسهیلات بانک مسکن است.

هر ورقه از این تسهیلات معادل ۵۰۰ هزار تومان وام هست.

هنگام فروش باقیمانده اوراق تسهٔ استفاده نشده و یا انصراف از دریافت وام، باید چهار ماه از تاریخ خرید اوراق گذشته باشد.

چنانچه خرید اوراق از طریق کارگزاری فارابی انجام نشده باشد جهت اضافه کردن آن به سبد سهام، ابتدا می‌بایست از طریق درگاه ذینفعان بازار سرمایه بررسی نمایید که آیا اوراق تسه خریداری شده قابل معامله است یا خیر؟ (توجه نمایید که حتماً باید چهار ماه از تاریخ خرید گذشته باشد) سپس از بخش تغییر ناظر در سامانه فارابیکسو درخواست تغییر ناظر را ثبت نمایید تا اوراق مسکن پس از دو روز کاری بعد به سبد سهام شما در فارابیکسو اضافه شود.

ویژگیهای اوراق مسکن بانک ملی (تملی):

  • این اوراق با نماد تملی و اعداد سال و ماه، قابل معامله در بازار فرابورس ایران بوده و اعتبار هر نماد از زمان صدور دو سال است که مطابق با نظر بانک در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره ۶ ماهه قابل تمدید است.
  • محدوديت زماني عدم فروش توسط خريداران در كليه نمادها معاملاتي اوراق تسهيلات مسكن بانك ملي به مدت چهار ماه خواهد بود.

نکته:

  • در حال حاضر طبق قانون، هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی مجاز به خرید ۵۶۰ ورقه از این تسهیلات است.
  • هر ورقه از این تسهیلات معادل ۵۰۰ هزار تومان وام است.

نکات کلی در خصوص اوراق تسهیلات مسکن:

  • روز کاری بعد از خرید این اوراق (با توجه به محدودیت زمانی جهت فروش) نماد مربوطه از سبد سهام حذف می‌شود. متقاضی ابتدا باید وارد درگاه ذینفعان بازار سرمایه شده و پس از دریافت گواهی و چاپ برگهٔ اوراق میتواند به بانک مراجعه کند.
  • چنانچه شعبه مربوط به اخذ وام مسکن درخواست برگهٔ مهرشده توسط کارگزاری را دارد، متقاضی می‌تواند با در دست داشتن کارت ملی و برگهٔ تسهیلات مسکن به شعبهٔ خود در کارگزاری فارابی مراجعه نماید. (تمام مشتریان فارغ از شعبه خود، امکان مراجعه به شعبه مرکزی فارابی را هم دارند.)
  • اگر به اشتباه اوراق را خریداری کرده باشید و یا وامی که گرفته‌اید کمتر است و تعدادی از اوراق باقیمانده باشد، باید برای فروش آن پس از گذشت ۴ ماه از خرید درخواست [تغییر کارگزار] ناظر ثبت نمونده و اوراق خود را در ساعات معاملاتی به فروش رسانید.
  • با توجه به اینکه اوراق تسه و تملی جزو ابزارهای نوین مالی است، ساعات معاملاتی آن از ۹ الی ۱۵ اعلام شده است.
  • از تاریخ 1402/04/18 محدودیت سقف تسه بانک مسکن به 1120 ورقه تغییر یافت.

منتشر شده در 16 آبان 1401

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.