خانه / اطلاعات عمومی/دلایل توقف نماد در بازار بورس و فرابورس

دلایل توقف نماد در بازار بورس و فرابورس

نمادها به دلایل مختلف متوقف می‌شوند و با توجه به دلیل توقف، نحوه و زمان بازگشایی متفاوت است. در مقاله پیش رو قصد داریم علل توقف، زمان و نحوه بازگشایی را بررسی کنیم.

1.برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه:

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس هرساله برای تصویب صورت‌های مالی و تصمیم‌گیری در خصوص تقسیم سود سالیانه، موظف به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه هستند. به همین منظور 24 الی 48 ساعت قبل از مجمع نماد متوقف خواهد شد و حداکثر 2 روز کاری بعد از انتشار مصوبات مجمع در سامانه کدال نماد بازگشایی خواهد شد. معاملات سهم پس از بازگشایی به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان خواهد بود. اگر دستور جلسه خارج از موارد ذکر شده باشد، سهم به صورت حراج ناپیوسته ولی با دامنه نوسان بازگشایی خواهد.

2.برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده:

در صورت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص تصمیمات مهم درباره هیئت‌مدیره، افزایش یا کاهش سرمایه، انحلال شرکت و… نماد 2 روز قبل از برگزاری مجمع متوقف خواهد شد.

در صورتیکه مجمع منجر به افزایش سرمایه نشود، حداکثر 2 روز کاری بعد انتشار تصمیمات در سامانه کدال نماد بازگشایی خواهد شد که به صورت حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان خواهد بود. اگر موضوع مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه باشد، نماد سهم در زمان بازگشایی با کشف قیمت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

3.نوسان قیمت پایانی بیش از 3۰ درصد یک سهم:

در صورتيكه قيمت پاياني سهم طي 15 روز معاملاتي متوالي در دامنه عادي نوسان قيمت، بيش از 30 درصد كاهش داشته باشد، بورس موظف است در اولين فرصت از لحاظ فني نماد معاملاتي را متوقف  و از ناشر درخواست برگزاري كنفرانس اطلاع‌رساني نمايد. نماد معاملاتي حداكثر 2 روز كاري پس از توقف نماد معاملاتي با محدوديت دامنه نوسان بازگشايي خواهد شد

4.نوسان قیمت پایانی بیش از ۵۰ درصد یک سهم:

در صورتيكه قيمت پاياني سهم طي 15 روز معاملاتي متوالي در دامنه عادي نوسان قيمت، بيش از 50 درصد افزايش داشته باشد، بورس موظف است در اولين فرصت از لحاظ فني نماد معاملاتي را متوقف و از ناشر درخواست برگزاري كنفرانس اطلاع رساني نمايد. نماد معاملاتي حداكثر 2 روز كاري پس از توقف نماد معاملاتي با محدوديت دامنه نوسان بازگشايي خواهد شد. همچنین در صورت بسته شدن نماد به شرح فوق، معاملات کلیه اوراق بهادار مرتبط با آن نماد (حق تقدم سهام و اوراق مشتقه) نیز متوقف می‌‌شود.

 در صورتيكه در زمان توقف موضوع اين ماده، ناشر اطلاعات بااهميت ارائه كند، دامنه نوسان در زمان بازگشايي متناسب با طبقه اطلاعات با اهميت منتشر شده (گروه الف يا ب) خواهد بود.

5.افشای اطلاعات با اهمیت:

شرکت‌ها موظفند، اخبار و اطلاعات مربوط به شرکت را به صورت مداوم و در جهت آگاهی سرمایه‌گذاران و سهامداران در سایت کدال منتشر کنند.

این اطلاعات از منظر اهمیت به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: اطلاعات با اهمیت گروه (الف) و اطلاعات با اهمیت گروه (ب).

بازگشایی نماد پس از توقف به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف:

نماد مورد نظر در جلسه معاملاتی بعد، با سازوکار حراج ناپیوسته پس از کشف قیمت، بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.

بازگشایی نماد پس از توقف به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب:

نماد در همان جلسه معاملاتی یا حداکثر روز معاملاتی بعد (زمانیکه توقف در 90 دقیقه پایانی باشد بازگشایی به روز معاملاتی بعد موکول خواهد شد)، با سازوکار حراج ناپیوسته، پس از کشف قیمت، با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.

منتشر شده در 24 آبان 1401

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.