خانه / اخبار/مراحل دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

مراحل دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

کارت اعتباری سهام عدالت به ضمانت وجود سهام، به سهام‌داران داده می‌شود. ارزش کارت اعتباری سهام عدالت تا ۵۰ درصد ارزش دارایی هر شخص است و در حال حاضر اعطای این کارت توسط دو بانک، ملی و تجارت انجام می‌شود. تسهیلات مربوطه بر اساس اعتبارسنجی انجام شده به مشتریان در قالب کارت اعتباری اعطا می‌شود. تمامی مراحل درخواست و دریافت کارت اعتباری از محل سهام عدالت غیرحضوری بوده و نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها نیست.

مراحل دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

1.در اقدام اول باید در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت انجام شود.

2. سهام‌داران باید حساب بانکی در بانک‌های فعال این طرح داشته باشند. در غیر این صورت حتماً اقدام به افتتاح حساب کنند.

3. افرادی که از طریق بانک ملی اقدام می‌کنند باید با مراجعه به «نشان بانک» در اپلیکیشن های «ایوا، بله و شصت» مراحل احراز هویت را در آن سپری کنند.

4. افرادی که از طریق بانک تجارت اقدام می‌کنند باید به «سامانه زمرد» مراجعه و مراحل احراز هویت را در آن سپری کنند.

5. مدارک موردنیاز جهت بارگذاری در این سامانه‌ها، شناسنامه و کارت ملی است که اگر سیم کارت به نام افراد باشد بلافاصله شماره تأیید، پیامک می شود. سپس سامانه مذکور به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی لینک و مراحل بعدی صدور کارت اعتباری برای متقاضی انجام خواهد شد.

نکته: سهام‌داران روش مستقیم لازم است حتماً گزینهٔ تغییر کارگزار ناظر را فعال نمایید. از انجام این کار نباید به هیچ وجه غافل شد، زیرا وجود نقص، منجر به عدم ثبت موفق درخواست می‌شود. (لطفاً توجه داشته باشید که گزینه درخواست تغییر کارگزار ناظر در کارگزاری مقصد یعنی بانک ملی و یا تجارت باید فعال شود.)

شرایط بازپرداخت کارت اعتباری سهام عدالت

شرایط بازپرداخت این تسهیلات و میزان سود دریافتی برای آن به شرح ذیل است:

  • درصورتیکه بازپرداخت وجه کمتر از ۲۹ روز انجام شود، هیچ سودی دریافت نخواهد شد. با این انتخاب سهامداران میتوانند در بازهٔ یک ماهه استفادههای لازم را از وجه دریافتی کرده و بعد از ۲۹ روز فقط اصل پول را بپردازند.
  • انتخاب بعدی شامل بازپرداخت اقساطی میشود. یعنی اگر با گذشت یک ماه هنوز پرداختی انجام نشد، سهامداران باید به صورت ماهانه و در بازهٔ سه ساله اقدام به پرداخت وجه نمایند. بازپرداخت اقساطی به گونهای است که باید ۱۸ درصد سود نیز همراه با اصل اعتبار دریافتی پرداخت گردد.

لازم به توضیح است در بازهٔ دریافت وجه تا اتمام بازپرداخت، سهام سهامداران به عنوان ضامن بوده و در صورت عدم پرداخت از حجم آن کاسته خواهد شد. ناگفته نماند تنها ضمانت لازم برای بهره مندی از این تسهیلات فقط و فقط خود سهام است و نیازی به وجود هیچ ضامن دیگری نیست.

چه کسانی مشمول دریافت کارت اعتباری سهام عدالت نمیشوند؟

در میان دارندگان سهام عدالت نیز بعضی از افراد مشمول این طرح و تسهیلات آن نمیشوند. این افراد عبارتاند از:

  • برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت نیاز به نسخه جدید کارت ملی بوده و افرادی که هنوز برای دریافت کارت ملی جدید اقدام نکردهاند، امکان ثبت درخواست در این زمینه را نخواهند داشت.
  • سهامدارانی که به دلایل مختلفی، سهامشان از جانب مراکز قانونی توقیف شده است.
  • برخی از سهامدارانی که به روش مستقیم سهام خود را مدیریت میکنند، سی درصد و تعدادی دیگر کل شصت درصد از سهام خود را فروختهاند. گفتنی است امکان استفاده از تسهیلات کارت اعتباری بههیچوجه مشمول این افراد نمیشود و هر کسی که حتی یک درصد از سهام اش فروش رفته، اجازهٔ دریافت کارت را ندارد.

نکته: سهامدارانی که با انتخاب روش مستقیم هنوز هیچ درصدی از سهامشان را به فروش نگذاشتهاند، به شرط داشتن کارت ملی جدید، میتوانند از این امکان استفاده نماید.

منتشر شده در 15 آبان 1401

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

  • حسین مومنی زاده (27 آبان 1402)

    باعرض سلام ، بنده اولین قدم را برای سرمایه گذاری در صندوق هدیه برداشتم ، ولی متاسفانه تا این لحظه کارتی را که برام صادر کردید بدستم نرسیده است ، چکار باید انجام داد .باسپاس

    • کارگزاری فارابی (27 آبان 1402)

      سلام روزبخیر
      کارت فیزیکی نکسو حداقل 10 روز کاری بعد از ثبت درخواست و آدرس به دست شما خواهد رسید اما توجه داشته باشید با فعالسازی کارت دیجیتال امکان استفاده از تمامی خدمات الکترونیک کارت برای شما فراهم می شود.