خانه / بورس کالا/گواهی سپرده سیمان

گواهی سپرده سیمان

چگونه از طریق بورس کالا سیمان بخریم؟ 

خرید سیمان از بورس کالا شرایط خاصی دارد که متقاضیان باید حائز آن باشند. یکی از این موارد داشتن کد معاملاتی بورس کالا برای خرید سیمان است. همچنین حداقل میزان سفارش جهت خرید سیمان از طریق بورس کالا 100 تن در نظر گرفته شده است؛ بنابراین می توان گفت، این روش برای عرضه عمده سیمان بوده و متقاضیان برای خرید خرد سیمان نمی‌توانند از این طریق اقدام کنند. 

چگونه سیمان در تناژ پایین را از بورس سفارش دهیم؟ 

گواهی سپرده کالایی سیمان، راهکار بورس برای عرضه خرد سیمان از طریق بازار سرمایه است. این گواهی نوعی اوراق بهادار بوده که به پشتوانه قبض انبار استاندارد بورس کالا صادر می‌شود. برای خرید گواهی سپرده سیمان، باید کد معاملاتی سهام یا همان کد بورسی داشته باشید.  

خرید سیمان در این روش از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری فارابی «فارابیکسو» امکان پذیر است. توجه داشته باشید که حداقل سفارش روزانه گواهی سپرده کالایی به ازای هر کد معاملاتی 10 تن و حداکثر میزان سفارش نیز 100 تن در نظر گرفته شده است. 

در کارگزاری فارابی علاوه بر مشاوره سهام و نحوه سرمایه‌گذاری، برای معاملات بورس کالا نیز مشاوره ارائه می‌شود که لازم است متقاضیان به سایت بورس کالا کارگزاری فارابی مراجعه کنند. 

دریافت کد بورسی برای خرید سیمان 

  لازم است بدانید متقاضیان خرید سیمان در بورس، باید قبل از اقدام به خرید گواهی سپرده، کد معاملاتی سهام داشته باشند. کد معاملاتی سهام یا کد بورسی متفاوت از «کد معاملاتی بورس کالا» است و اگر تاکنون اقدام به دریافت کد معاملاتی سهام نکرده‌اید، می‌توانید با کلیک بر روی این [لینک] فرایند ثبت‌نام کد بورسی و احراز هویت خود را به صورت آنلاین و رایگان انجام داده و نام‌کاربری و رمز عبور فارابیکسو (سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری فارابی) جهت خرید گواهی سپرده کالایی دریافت کنید. 

نحوه انجام معاملات گواهی سپرده سیمان 

معاملات گواهی سپرده سیمان به صورت حراج تک قیمتی انجام می‌شود. در حراج تک قیمتی، کل سفارشات خرید متقاضیان جمع‌آوری می‌شود و براساس قیمت‌های ارائه شده، قیمت روز معاملات کشف می‌شود. در این روش کل معاملات به صورت یکجا و براساس قیمت کشف شده صورت می‌گیرد. 

توجه داشته باشید طبق مقررات در حراج تک قیمتی، خریدار تنها مجاز به خرید گواهی سپرده سیمان است و امکان فروش این گواهی به شخص دیگر وجود ندارد؛ بنابراین در صورتی‌که این گواهی را خریده باشید، باید حتما در مهلت مقرر که در اطلاعیه گشایش نماد گواهی سپرده تعیین شده است، سیمان خود از انبار بورس کالا تحویل بگیرید. 

کارمزد و مالیات خرید سیمان از بورس 

خرید گواهی سپرده سیمان از بورس مشمول 0.24 درصد کارمزد می‌شود. علاوه بر این کارمزد، در هنگام خرید، مالیات بر ارزش افزوده نیز از خریدار اخذ می‌شود. با توجه به اینکه امکان فروش گواهی سپرده سیمان به شخص دیگر وجود ندارد، می‌توان گفت این گواهی‌ها تنها شامل کارمزد 0.24 درصدی خرید و مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی می‌شوند و کارمزد فروش جداگانه ندارند. 

نحوه تحویل سیمان از انبار بورس کالا 

 زمانی‌که گواهی سپرده سیمان می‌خرید، کارگزاری فارابی، نام کاربری، رمز عبور و لینک ورود سامانه ثبت سفارشات خرید از بورس کالا و انرژی که اصطلاحاً به آن سامانه EBGO می‌گویند را برای شما ارسال می‌کند. 

خریدار گواهی سپرده سیمان برای آن‌که بتواند سیمان خریداری شده را از انبار بورس کالا تحویل بگیرد، باید وارد این سامانه شده و آدرس محل تحویل سیمان و نام باربری مورد نظر خود را مشخص کند. این اطلاعات به شرکت تولیدکننده سیمان ارسال شده و براساس آن، سیمان خریداری شده در زمان کوتاهی به آدرس مورد نظر شما ارسال می‌شود. 

توجه داشته تعیین شرکت باربری و مقصد حمل باید در اسرع وقت انجام شود. برای دریافت سیمان از انبار بورس کالا مدت زمان مشخصی تعیین می‌شود که اطلاعات آن در آگهی گشایش نماد گواهی سپرده سیمان قابل مشاهده است. در صورتی‌که خریدار در زمان مشخص شده جهت تحویل سیمان اقدام نکند، به ازای هر روز مشمول جریمه انبارداری می‌شود.

منتشر شده در 14 آبان 1401

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.