خانه / اخبار/تنفس در معاملات بازار ثانویه

تنفس در معاملات بازار ثانویه

فروش تعهدی چیست؟

با توجه به اینکه دریافت بهره در دین اسلام حرام است، به دلیل ربوی بودن فروش استقراضی و مشکلات شرعی ایجادشده، تغییراتی در سازوکار فروش استقراضی ایجاد شده است. این تغییرات در قالب عقد وکالتنامه فیمابین مالک سهام و متقاضی است. به این صورت که سرمایه گذار به وکالت از مالک سهام و با نام مالک، نسبت به فروش سهام مالک اقدام می‌کند. به این روش فروش تعهدی گفته می‌شود.

سازوکار فروش تعهدی چیست؟

در این روش همانند فروش استقراضی سهامدار تصمیم می‌گیرد تا کل یا بخشی از سهام خود را جهت انجام معاملات فروش تعهدی در اختیار افراد متقاضی قرار دهد. پس از مراجعه به کارگزاری و عقد قرارداد با کارگزار، نوع و تعداد سهام، نرخ تشویقی و دوره تنفس توسط مالک در سامانه تأمین ثبت میشود.

متقاضیان پس از مراجعه به کارگزاری و عقد قرارداد با کارگزار، در سامانه معاملات بر خط سهام مدنظر را انتخاب کرده و پس از واریز وجه تضمین بهحساب کارگزار، نسبت به فروش تعهدی سهم اقدام میکند.

پس از سررسید زمان و یا خواست خود متقاضی یا مالک، متقاضی باید همان تعداد سهام را به مالک بازگرداند. البته اگر مالک پیش از موعد درخواست سهام خود را داشته باشد، پس از سپری شدن دوره تنفس که در ابتدا مشخص شده است، سهام به مالک بازگردانده می‌شود.

در این روش هم مانند فروش استقراضی اگر پیش‌بینی متقاضی محقق شود و قیمت سهام در زمان سررسید کاهش یابد، متقاضی سود خواهد کرد و در غیر این صورت متضرر خواهد شد.

دوره تنفس

مالک در دوره تنفس نمی‌تواند بازگرداندن سهام خود را از متقاضیانی که اقدام به فروش سهام نموده‌اند درخواست کند. ازاین‌رو سرمایه‌گذاران به فروش قراردادهایی که دوره تنفس طولانی‌تری دارند تمایل بیشتری خواهند داشت؛ زیرا در این قراردادها ریسک درخواست بازگرداندن سهام توسط مالک کمتر بوده و سرمایه‌گذار می‌تواند به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشد.

منتشر شده در 15 آبان 1401

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.